Alla inlägg under oktober 2022

Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 19:22

Satt i soffan för ett tag sedan. Helt plötsligt får jag kramper på höger sida av magen. Starka kramper. Går dubbelvikt till köket. L fattar inte riktigt hur ont jag har. Funderar på om jag kan sätta mig. Sätter mig vid datorn med ett grin av smärta. Jag grimaserar av kramperna i magen. Det gör så inni helvete ont. Nu ser L hur jag mår. Han gör ett treoglas till mig. Tabletten smälter långsamt. Jag viker mig över datorn av smärta. Äntligen kan jag dricka treon. Fortsätter grimasera. L oroar sig. Jag är inte orolig. När jag var yngre hade jag ofta ont i magen. Äntligen lättar det något och jag kan andas normalt igen. Inte hyperventilera. Vad skönt att det inte gör så ont längre. 

Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 16:04

Jag ville ju överraska honom och ge honom något som han blev glad för. Lyckades med det och det gladde mig så mycket. Kom hem med två kassar som jag ställde i hallen. Gav honom en sladd som han hade ringt och bad mig att köpa hos Kjell & Compani. Sen fick han röka och efter det stängde jag in mig i köket med påsarna. Eftersom jag är dålig på att laga mat gjorde jag något som jag kunde redan som är enkelt. Räkmackor! Först lade jag två frusna toastbröd i ugnen för de skulle få fin yta. Sen började jag koka ägg. Tog tiden, 10 minuter från och med att det kokat upp för lagom hårda gulor. Torkade av köksbordet och lade fram girlangera. Hängde upp dem lite här och var. Det blir väldigt festligt faktiskt! Tog fram paketen och ställde på bordet. Bröden var färdiga. Satte på lite musik och väntade in tiden på äggen.  


Nu ville L röka redan igen. Han kanske var nyfiken på vad jag höll på med. Han fick vänta lite men sen rökte han. Jag sade att jag skulle göra räksmörgåsar. Ensam igen. Trivdes när jag pysslade i köket till musik. Bredde bröden med margarin. Sen skivade jag gurka väldigt tunt. Äggen var färdiga. Brände mig lite på det kokheta vattnet när jag skulle kyla äggen. Fick kyla flera gånger för att de skulle bli kalla. Efter det varvada jag gurkskivor med äggskivor. Det blev rätt snyggt. Tog fram räkorna. Ica Basic räkor för 35 kr burken. Rätt små räkor och en del med svarta prickar på rensade jag ut. Lade räkorna som ett berg över det andra. Använde hela burken. Skulle kalla räkmackan för ett danskt ord "räkor i trängsel" Sprutade på lite från en plastcitron. Majonäs över hela mackan. 


Som deco hade jag en lite palm! Tog en tandpetare. Skar en rätt tunn skiva gräslök och delade på mitten. Sen stack jag tandpetaren genom alla strimlor direkt. Mitt tips är att skära en liten bredare skiva så man inte måste krångla så mycket som jag gjorde. Det blev ändå två roliga små palmer. Glömde tyvärr ta kort på mackorna.


Ställde fram mackorna på bordet med servetter till. Ropade in L. Det lyste om hans ögon. Åhh, så mycket räkor! Sade han flera gånger. Han gillade palmen också och stoppade hela i munnen. Jag testade lite palm sen och det passar ju faktiskt bra till räkmacka. L åt snabbt och gillade den. Jag fortsatte att äta medans han öppnade första presenten. Han blev ganska överraskad när han såg vad det var. Tomatdipen med fetaost och basilika. Han testade den direkt och jag med. Den smakade hyfsat gott.


Jag ställde in resten av våra mackor i kylen. Gav L det andra paketet. Han var nyfiken. När han vecklat upp pappret blev han jätteglad. Han ville ju ha nya kryddburkar till prydnad över spisen. Han tyckte de var mycket fina och började planera vilka krydder som skulle var i dem. Jag fick en stor kram och jag hoppas han kände sig värdefull och glad. Sedan ville han att jag skulle åka till city igen för en till sladd från Kjell & C. Var lite trött men drog iväg till spårvagnen och köpte sladden. Nu har vi mastodontljud med subwoffern och 5-1 eller så är det 7-1 ljud. 


Så här slår de in paketen på Åhléns. Snyggt. 

 



Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 14:47

Kom iväg i tid och var i city strax efter 10.00 Det småregnade på vägen dit. Gick snabbt. Kom först till Lagerhouse. Var länge sedan jag gick in där. Efter viss letande blev jag glad när jag hittade stilrena kryddburkar i glas för 30 kr styck. Man fick 4 st för 3. Lade dem i korgen. L önskade sig nya kryddburkar att ha framme. 

 

Brevid dem var ett fint/roligt upplägningsfat i glas. 

 

Gick sedan till festavdelningen. Där fanns mycket fina saker. De har funnits länge nu men visst är de snygga och roliga dessa muggar som ser ut som discokulor. 

 

Ville köpa serpentiner och fanna färgglada och billiga, 20 kr styck. 

 

Passade på att kolla hela affären. De har mycket som kan vara bra till julklapp. Handlade lite glittriga presentsnören också. På en hylla stod ljusstakar som såg ut att komma från Svensk Tenn, fast mycket billigare. 

 

I kassan visade det sig att jag inte var medlem så det blev jag. Behövde inte ID-kortet och det var tur för det glömde jag hemma. Det gick snabbt att bli medlem. Jag småpratade med kassörskan men hon var inte intressarad av att prata haha! Gick igenom Domino till Linden och Åhléns. Tänkte titta på presenter även där. Rulltrappan ner och sen blev jag förvånad för i år hade de inte så mycket julpynt. De brukar ju ha supermycket pynt och vackra saker också. Nu skulle jag inte köpa julsaker så det gjorde inget. Ville ha en tékalender till min plastpappa som också fyller år idag. Hittade en väldigt fin kalender men den kostade 500 kr och jag ville inte lägga så mycket nu. På en annan hylla hittade jag en tékollektion i en plåtburk som var fin. Sen letade jag efter något i matväg till min man. Som en överraskning till honom. Svårt att välja bland alla olivoljor, vinäger och kryddblandningar. Tillslut blev det en tomat och basilika röra i en liten burk.

 

De hade dukat upp ett bord med porslin men jag tycker de kunde lagt lite mer krut på decon. 

 

Sen köpte jag mat på Ica och drog hem. 


Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 09:09

Har jag diskat en rätt stor disk. Sen bar vi in högtalare, woffer och dator från bilen. L blev medtagen och vilade sen på soffan. Såg här att någon läst en bok av den där som skrev "Omgiven av idioter!" Har den här hemma och tycker den är bra. Han har tydligen skivit flera böcker. Dem vill jag läsa. Rätt varmt ute idag och lite sol men himlen börjar mörkna nu. Om ni nu undrar vad jag är för färg, så är jag nog typiskt grön. Som de flesta andra då. 

Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 06:52

Hittade By Birde kollektionen på nätet hos Boströms Ur & Guld. Kan säga att det växlade mellan fult och vackert. Börjar med den fina ringen. Vilka vackra blad! Den kostar 8300 kr. Exclusivt. 

  

Sedan den fula ringen. Hur tänkte de här!? Man får hosta upp 12 400 kr om man ska köpa den. 

 

Här ett par fina glimrande örhängen. Kostar 4650 kr. 

 



Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 05:52

Jag är inte den som preppar mest men jag tänker på det iallafall. När kriget i Ukraina kom så började jag samla vatten i flaskor. Både vanligt vatten och Ramlösa. Fick gömma Ramlösan för kompisar ville dricka av den när de såg den, haha! På facebook såg jag ett test av hur man skulle klara en kris. Fick alla rätt på testet. Sen tänkte jag igenom råden och insåg att jag hade en del hemma redan. Har musli, konserver och rätt mycket torkad mat. Istället för sovsäck kan man sova i sin vinterjacka och mössa. Bäst funkar dunjackor. Vanligt vatten kan man förvara i sin kyl/frys för bättre hållbarhet. En batteriradio ska jag nog skaffa. Men man kan även höra med sina grannar och på VMA sirenen. För att hålla värmen i en familj så skulle man samla ihop sig i ett rum i bostaden. 

Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 04:52

Igår var vi i skåne för flyttbestyr igen. Tar lång tid att avveckla ett radhus som han bott i över 10 år. Så mycket grejor man samlar på sig. Finns t o m dubletter av vissa saker. Jag är likadan, haha! Våran dotter kom ut till oss på landet och gav Lasse en fin, glittrig påse med varor från systemet. L blev så glad. Det var mousseande vin från Italien - gran passione. Den på bilden.  Sen Whiskey - famous Grouse och ett rött vin också det från Italen - Zinfandel Canaletto. L upplyste mig om att Zinfandel var namnet på druvan till vinet. Okej.....jag är ingen vindrickare. Cider ska det vara! 

 

Av tjejgrejer - 24 oktober 2022 05:24

Min man fyller ju år snart. Han är alltså skorpion. Jag är stenbock. Enligt astron så ska vi passa väldigt bra ihop. En nackdel bara. Båda har väldigt stark vilja. Det blir många diskussioner......

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards