Direktlänk till inlägg 25 oktober 2022

Firande av L:s födelsedag

Av tjejgrejer - 25 oktober 2022 16:04

Jag ville ju överraska honom och ge honom något som han blev glad för. Lyckades med det och det gladde mig så mycket. Kom hem med två kassar som jag ställde i hallen. Gav honom en sladd som han hade ringt och bad mig att köpa hos Kjell & Compani. Sen fick han röka och efter det stängde jag in mig i köket med påsarna. Eftersom jag är dålig på att laga mat gjorde jag något som jag kunde redan som är enkelt. Räkmackor! Först lade jag två frusna toastbröd i ugnen för de skulle få fin yta. Sen började jag koka ägg. Tog tiden, 10 minuter från och med att det kokat upp för lagom hårda gulor. Torkade av köksbordet och lade fram girlangera. Hängde upp dem lite här och var. Det blir väldigt festligt faktiskt! Tog fram paketen och ställde på bordet. Bröden var färdiga. Satte på lite musik och väntade in tiden på äggen.  


Nu ville L röka redan igen. Han kanske var nyfiken på vad jag höll på med. Han fick vänta lite men sen rökte han. Jag sade att jag skulle göra räksmörgåsar. Ensam igen. Trivdes när jag pysslade i köket till musik. Bredde bröden med margarin. Sen skivade jag gurka väldigt tunt. Äggen var färdiga. Brände mig lite på det kokheta vattnet när jag skulle kyla äggen. Fick kyla flera gånger för att de skulle bli kalla. Efter det varvada jag gurkskivor med äggskivor. Det blev rätt snyggt. Tog fram räkorna. Ica Basic räkor för 35 kr burken. Rätt små räkor och en del med svarta prickar på rensade jag ut. Lade räkorna som ett berg över det andra. Använde hela burken. Skulle kalla räkmackan för ett danskt ord "räkor i trängsel" Sprutade på lite från en plastcitron. Majonäs över hela mackan. 


Som deco hade jag en lite palm! Tog en tandpetare. Skar en rätt tunn skiva gräslök och delade på mitten. Sen stack jag tandpetaren genom alla strimlor direkt. Mitt tips är att skära en liten bredare skiva så man inte måste krångla så mycket som jag gjorde. Det blev ändå två roliga små palmer. Glömde tyvärr ta kort på mackorna.


Ställde fram mackorna på bordet med servetter till. Ropade in L. Det lyste om hans ögon. Åhh, så mycket räkor! Sade han flera gånger. Han gillade palmen också och stoppade hela i munnen. Jag testade lite palm sen och det passar ju faktiskt bra till räkmacka. L åt snabbt och gillade den. Jag fortsatte att äta medans han öppnade första presenten. Han blev ganska överraskad när han såg vad det var. Tomatdipen med fetaost och basilika. Han testade den direkt och jag med. Den smakade hyfsat gott.


Jag ställde in resten av våra mackor i kylen. Gav L det andra paketet. Han var nyfiken. När han vecklat upp pappret blev han jätteglad. Han ville ju ha nya kryddburkar till prydnad över spisen. Han tyckte de var mycket fina och började planera vilka krydder som skulle var i dem. Jag fick en stor kram och jag hoppas han kände sig värdefull och glad. Sedan ville han att jag skulle åka till city igen för en till sladd från Kjell & C. Var lite trött men drog iväg till spårvagnen och köpte sladden. Nu har vi mastodontljud med subwoffern och 5-1 eller så är det 7-1 ljud. 


Så här slår de in paketen på Åhléns. Snyggt. 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tjejgrejer - Måndag 20 maj 04:58

Smög upp. L sade något om att vi behöve 3 rum och kök. Jag trodde han pratade i sömnen. Har började snarka igen. Jag gjorde kaffe. Då vaknade han och vi pratade om det hus vi sett dagen innan. Tyvärr kom vi fram till att vi inte kunde bo där fast det...

Av tjejgrejer - Söndag 19 maj 20:13


Det är väldigt varmt här inne. Denna temperatur fast vi vädrar och har en fläkt på. Alltså innetemp 30 grader.  ...

Av tjejgrejer - Söndag 19 maj 19:35

Det skulle vara fint väder idag också så vi åkte ut till landet. Via Söderköping och ut på vikbolandet. Det var skönt att sitta i bilen med ac som svalkade. Vi åkte på vackra, vindlade vägar. Tillslut var vi hungriga så vi åt subs med kycklingröra oc...

Av tjejgrejer - Lördag 18 maj 18:01


På Hemköp hade de många blommor. Vi valde denna murgröna. Den är så gullig och passar bra på balkong bordet. ...

Av tjejgrejer - Lördag 18 maj 14:19

Cumulusmoln på himlen. Hett på balkongen. Dricker läsk. Ätit kall rökt skinka, potatissallad och sallad. Var i parken lite. Folk låg och solade. Jag fotade blommiga träd. Satt och kollade fåglar.  ...

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards