Alla inlägg under november 2019

Av tjejgrejer - 29 november 2019 15:37

.........chromecast. Hur har jag klarat mig utan det i så många år? Vilken bra uppfinning. Borde få pris eller nåt. 


Alltså internet. Också en jättebra uppfining. Jag är ju så gammal så jag växte inte upp med datorer, mobiler och internet. Jag lekte med kottar när jag var liten. Det är inget skämt! Jag gjorde faktiskt det ibland. Jag och min man var en av de första som skaffade internet i Sverige. Man kunde bara gå in på Sunet och Aftonbladet. Det fanns då en allmän chatt på Afonbladet. Det var roligt att prata med andra internetnördar. Det var inget sexsnack på den tiden utan jag fick vara ifred och vi var en sluten grupp som var bra vänner på nätet. Sen var det lätt att vinna tävlingar i början av interneteran. Det kom hem smink, väskor, parfymer och vattenflaskor. Roligt. Tänk vad internet har växt. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan nätet och det blir lite kris när det blir strömavbrott. Numera kör jag på fast lina. Tänk i början när man hade modem, haha! 


Vi har köpt en "ny" bil. Den är från 2010. Modern i våra ögon. Den är ganska komplicerad. Det går inte att laga den själv t ex vilket kan bli rätt dyrt i längden. Men den har en bra sak - parkeringsassistent. Alltså den piper och visar hur nära man är när man ska parkera. Jättebra. Jag är inte så bra på just parkering så nu trycker jag bara på en knapp och får hjälp. 


Kinasajter. Wish, DHGate eller AliExpress. Jag har handlat från alla. Visst får man vänta länge på sitt paket. Men sen blir man oftast glad. Vad billigt det är sen då. Fast numera har ju PostNord uppfunnit en "deklarationsavgift" på 80 kr. Ett tips när du handlar kläder från Kina, onesize är nästan alltid storlek 36. Har du skostorlek över 38 i damskor så måste du söka på giant sizes eller kolla herrkor. 








Av tjejgrejer - 29 november 2019 15:28

.....och jag. Vi hade det roligt ihop. Vi hade samma humor. Han var tio år äldre än mig. En dag kom min mamma och hälsade på. Sören såg henne på lite avstånd. När mamma åkt hem sade Sören "Vad heter din mamma? Hon ser bra ut!" Jag suckade och sade "Nu får du ge dig Sören. Hon är 70 år!!" Sören "Oj då!!" 

Av tjejgrejer - 29 november 2019 15:19

 

Med dessa kaffesticks med instant kaffe, socker och skummjölkpulver gör man gott kaffe. Så slipper man skumma mjölken själv. Fast egentligen är det lätt att snabbskumma mjölk. Tipset kommer från min man. Om du har lite mjölk kvar i paketet, skaka hårt och ha på skummet på kaffet. Festligt! Har ni provat vispad grädde i kaffet? Det är ju så gott! Jag har inte grädde hemma så ofta av den anledningen. 

Av tjejgrejer - 29 november 2019 15:02

Jag är ingen superexpert på högklackat men en del vet jag. Det viktigaste när du väljer högre skor är att du skjuter fram tyngden på framfoten. Då får du bra hållning och svankar. Om du känner dig obekväm med detta eller är väldigt kort och ändå vill ha högklackat så välj kilklack och platåskor. Men om du balanserar som vanligt på hälen i höga skor så blir det väldigt vingligt och du sliter mycket på en tunn klack. Pröva att gå i skorna hemma först. Med detta enkla knep så kan du gå i väldigt höga skor om du vill. Jag tycker det är lättast att gå i en lite insvängd klack. 

 

Skor från Nelly. Glamorous 244 kr. 

Av tjejgrejer - 29 november 2019 14:17

Egentligen är påsken min favvohelg men julen kommer på andra plats. Det är så härligt runt jul. Lucia också. Jag har blivit vald till Lucia tre gånger men tackat nej! Jag kan sjunga men gillar inte att vara i centrum. Nu tänkte jag skriva lite om julgranar. Min favoritgran ser ut som en amerikans julgran. Så utsmyckat att man inte ser själva granen. Tusen mil från granarna man växte upp med. Har däremot aldrig haft en sån gran. Mest för att det blir så dyrt. Först en sk Disneygran och sen en massa deco. Granen på bilden är inte jättesnygg men väldigt amerikansk. Jag kollade pinterest för julinspo och det fanns jättemycket fint att bli inspirerad av. 

 

Rolig gran va!? När jag var ung ett år så hade jag inte köpt en gran. Var på myrorna nära jul. Frågade om jag fick köpa deras gran. Det fick jag, 80 kr kostade den! Sen förstod jag ju varför. Den började barra redan på vägen hem. Jag bodde på tredje våningen i ett hyreshus utan hiss. Det blev massor av barr i trapphuset så jag var tvungen att sopa hela trappan, suck. Det var lite barr kvar iallafall och den satte jag upp i vardagsrummet. Men ganska snart såg den ju jättful ut. Då slängde jag ut den från min balkong som vette mot bakgården! Så gjorde alla på min tid i min stad. Nu är det nog förbjudet. Det är ju det mesta man gjorde förr, haha! 

En bekant berättade att de köpte alldeles för stor gran för sitt hem. De baxade in den och fick såga och hålla på. Sen upptäckte de att den var för stor för julgransfoten. Stjärnan fick inte plats. Sen skulle de köpa dekorationer till hela granen. Hon sade att det blev flera tusen dyrare än vad de räknat med. 

Ni som har katt vet nog hur det blir när man tar in en gran och hänger kulor i. Det brukar inte slut bra! Minns min fasters katt Jojo. Han var snäll men så fort vi gick till ett annat rum så klättrade han upp i granen och lekte med kulorna. Så välte granen, någon kula gick sönder och vattnet rann ut. Så när vi själva hade katt så blev det ingen gran. 

Av tjejgrejer - 29 november 2019 10:24

Det är ju skönt med långkalsonger när det blir kallt ute. Sen kan man mysa i dem hemma också. I flera år har jag haft Polarn och Pyrets långkalsonger. De är väldigt slitstarka, noppar inte efter en tvätt och är sköna även om man tvättat dem mycket. Varma och inga inåtvända sömmar. Nu skulle jag köpa mitt tredje par. Det blev ett par i grått med vita ränder. Tog stl L. De satt bra i midjan men var för långa. Förrut har jag haft M som var lagom. Nu är du deras kläder rätt pricy. Men det är sån kvalité och de är sköna så jag handlar där ibland ändå. 

   

Av tjejgrejer - 29 november 2019 04:58

Mamma ringde mig. "Du får handdukar av mig som du önskade dig!" Suck, nu vet jag vad det är i hennes paket. Min man ringde och sade "Vi köper en resväska till våran dotter." Ja sade jag. Min dotter hade sagt det till mig men inte till honom. Telepati!! När jag bara fick raggsockor av min farmor i julklapp och såg lite missnöjd ut så sade hon "Ja när jag var liten så fick jag vantar och en apelsin, det var det finaste man kunde få då" Fick hjortronsylt av en kompis. Låtsases bli glad. Jag är väl den enda på planeten som inte gillar denna sylt. När jag var liten fick jag ett tågset av pappa. Gissa vem som lekte med det då!? Jo pappa såklart. Jag fick inte ens röra vangarna utan bara titta på, hur roligt?? Min förra pojkvän köpte för stora skor till mig, jag blev rätt sur. Den bästa presenten att ge någon är något de önskar sig innerst inne men inte har sagt till någon. Nu kräver ju det att man känner personen väl. Men detta knep funkar väldigt bra för mig. Fast det går ju inte att tillämpa varje jul. Sen är det lätt att falla i fällan att ge vad man tycker att den andra behöver, inte vad personen faktiskt önskar sig. Jag har själv gjort det här ganska många gånger och det brukar inte sluta med ett leende, haha! 

Av tjejgrejer - 28 november 2019 06:30

Om du som jag gillar glögg väldigt mycket så köp inte de första glöggvinerna på systemet. De är nästan alltid från förra året och smakar inte så gott. Vänta tills de kommer till livsmedelaffärerna, där är de alltid nya. 


Visst är det svårt att ge något till dem som har allt! Ge bort något som de kan göra av med under året. T ex mat, tvålar, servetter eller värmeljus. Jag ska ge ett förkylningspaket till min bror. Alltså honung, medeciner och näsdukar. Bra att ha hemma! Till min styvfarsa en tékalender. Mamma får goumémat. Min man får ett deostick från YSL. 


Myrorna har färdiginslagna paket. Det brukar vara rätt bra grejor i dem. Mamma och jag bytte förra året och jag fick en ljusstake från Iitala och mamma små fina tavlor. Bra om du har släktingar som brukar kritisera ditt gåvor och sen är det ju bra för miljön. 


Det är jobbigt att följa jultraditioner slaviskt. Hitta på era egna traditioner istället! I vår familj skippar vi Kalle Anka och öppnar presenterna istället. På morgonen får vi välja en present och öppna. 


Vårat julbord krymper varje år och nu köper vi bara det som vi är mest sugna på. Man mår ju bättre om man inte äter sig proppmätt. Sen lagar vi inte allt utan köper en del i delin som är bra i affären där vi bor. Ett tips om ni är en mindre familj är att köpa skivor med julskinka istället för en hel skinka som man känner sig tvungen att äta upp sen. Det blir ju många konstiga varianter på skinka och tillslut hatar man den. 


Om det är kris i kassan och du inte kunnat köpa de presenter som du velat gäller det att ha ursäker i bakfickan. En klassiker som mamma alltid kör med "Det är tanken som räknas!" Sen kan man skylla på att bilen gått sönder eller var tvungen att gå till tandläkaren. I nödfall, om de inte alls gett några paket. Stanna hemma, skyll på influensa så ingen hälsar på. Kolla tv och ät godis, haha! 


Om du vill vara ensam i jul. Säg inte det till någon! Alla kommer tycka synd om dig och bjuda in dig. Här måste du ljuga. Säg att du ska vara hos en person som de andra inte pratar med. Annars kan du resa bort eller hjälpa till att servera mat till hemlösa. 


Först tyckte jag att det var galet. Men nu gillar jag att julpyntet kommer upp redan i oktober. Det är ju så trista och gråa, mörka tider nu. 




Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Skapa flashcards