Alla inlägg under januari 2024

Av tjejgrejer - Måndag 15 jan 04:54

Det viner om knutarna och det är tur att man är inne. -4 och ett snötäcke över innergården.

Av tjejgrejer - Lördag 13 jan 16:46

Satt på tåget och såg landskapet flyga förbi i norra Tyskland. En yngre, lång man frågade om det gick att sitta på sätet brevid mig. Ja, sade jag. Han började prata med mig och var trevlig. Han kom från Holland sade han. Jag hörde hur dålig min engelska var men det var roligt att prata ändå. Han hade jobb som lärare på ett universitet i Danmark. Vi snackade lite på danska också. Vi pratade om Sverige, Danmark och Holland. Sen kom passkontrollanterna vid Danska gränsen. Då blev det ett naturlig slut på konversationen.

Poliserna som skulle kolla passen struntade i oss utan kollade noga de mörkhyade personerna i vagnen. Det gick rätt snabbt ändå och snart var vi i Kolding. Min granne gick av. Jag började kolla resor till Sverige från Köpenhamn. Allt var slutsålt. Jag messade L och skrev att han skulle fråga min dotter om jag kunde sova hos dem. Hon bor i Helsingborg. Efter ett tag så fick jag svar att det gick bra. Jag kunde ta öresundståget till Helsingborg. Det skulle vara trevligare än att sova i Köpenhamn själv igen.

Tåget tuffade på. Det började skymma. Odense. Själland. Tillslut rullade det in på Köbenhavns station. Där gick jag åt fel håll och hamnade i ett trapphus utan biljettmaskiner. Jag snurrade runt och frågade tillslut om vägen hos en personal. Sen hittade jag till stora stationen. Snart skulle tåget gå till Helsingör så jag irrade runt snabbt men förvirrat. Hittad en automat och köpte en biljett. Fick springa till tåget. Det gick iväg. Insåg på tåget att jag tagit miste på de snarlika orterna. Jag skulle ju till Helsingborg, inte Helsingör i DK. Nu hade jag min dotter på messen så jag messade och jag skrev att jag skulle ta turabåten till Helsingborg så skulle det lösa sig. De skulle vara snälla och hämta mig på stationen. Det var rätt många hållplatser på linjen. Snekkersten osv. Såg fyrverkerier. Ja så var vi äntligen framme. Jag hittar rätt bra i Helsingör. Eller rättare sagt det är lätt att hitta till båten. Hastade dit. Receptionen var stängd men det gick att köpa biljett i en automat. Båten skulle snart gå och jag lyckades få ut en biljett.

Av tjejgrejer - Fredag 12 jan 15:09

Vaknade som tur var ca halv 7. Hoppade upp och kollade klockan på mobilen. Gick till köket och kollade om det fanns något kaffepulver. Nej inget, dåligt! Frukost ingick inte i det dyra priset men jag fick ju sova skönt iallafall. Gick ut i det stora badrummet. Det var lite kallt. Vackert kakelmönster på väggar och golv. Klev in i duschen och tog av ambertvålen. Suck alltid denna illaluktande tvål! Skönt att bli ren och fräsch ändå. Tog tid på mig att torka mig. Gick till elementet och kollade skorna. De var inte helt torra men varma ändå. Sockorna och vantarna hade torkat. Tog lite av vattnet på bordet. Sen tog jag hissen ner till receptionen. Hon där var trevlig och jag kunde checka ut rätt snabbt.

Så här såg duschen ut.

Sen haltade jag iväg och blev ju blöt direkt om foten utan sula. Det var rätt varmt ute så det var inte katastrof. Hade lite platåsula på hela skon så därför haltade jag rätt krafigt. Några tittade lite på mig men ingen skrattade. Kom till en liten station och där tog jag en latte och satt ner. Sen haltadre jag vidare. Kom närmare centrum och jag kände att jag var på rätt väg. Kom till ett H&M. Där kunde jag fynda ett par nya vinterskor. Hon i kassan fick klippa bort etiketterna på stövlarna. Svarta "uggs" skor. Bytte i affären och slängde andra skorna i en papperskorg. Så skönt att vara torr om fötterna och inte halta. Kunde gå snabbare nu.

Kom till kvarter jag kände igen och gick runt lite och kolla i lyxaffärernas fönster. Gick förbi några fina skulpturer. Kom sen till ett torg och rådhuset tror jag. Nu var jag glad, jag skulle hitta härifrån till stora tågstationen. Muntert travade jag vidare. Det var fint väder men sen började det regna och jag gick in i en galleria. Satt där ett tag men det blev tråkigt så jag försökte ta mig vidare. Då började det störtregna och jag blev ståendes under en jalusi men den annan person. Ibland frågade tyska personer mig något. Jag sade att jag bara kunde engelska och de fick fråga någon annan. Folk ska alltid fråga mig om någonting. Ser väl harmlös ut. När det regnade mindre så hastade jag vidare till tågstationen.

När jag kom dit var det mycket folk som vanligt.

Jag letade reda på kontoret för utlandsbiljetter. Väntade ett tag i kön och köpte sen en biljett till Köpenhamn. Det var två timmar tills tåget skulle gå. Kollade vilken perrong och spår tåget skulle komma på. Ville inte ta fel tåg nu igen. Sen ville jag äta något. All mat kostade ungefär lika mycket. Billigast runt 7 euro. Så jag tog det jag gillar mest. Friterad chyckling i jornötssås. Fick maten snabbt och det var jättegott. Kunde sitta lite ifred för allt larm. Åt långsamt. Sen gick jag runt lite planlöst. Det började bli ganska trist nu. Tog en kaffelatte på ett fik och fick sitta på en konsig, ranglig svängstol. Roligt att höra på vad alla snackade om även om jag inte fattade så mycket av tyskan. Sen gick jag på toa. När jag skulle tvätta händerna sade en allvarlig städtant "sane" till mig. Tror det betydde tvål! Trodde hon att jag skulle skippa tvålen, haha! Sen gick jag runt lite till. Mitt tåg kom upp på skärmen. Tog en milkshake på Burger King. Tyckte jag förklarade att jag ville ha en choklad, fick en vanilj, haha! Den rätt menlösa milkshaken upptog min tid iallafall. Sen gick jag ner på rätt spår.

Stog och väntade och helt plötsligt efter ett tyskt utrop så börjar halva perongen skynda iväg. Jag hör "drei unt fymfig" och sen Copenhagen och jag följer efter dem som sprang iväg. Det visar sig vara rätt beslut. Tåget står inne och jag hittar min plats. Vi rullar ut från den stora tågstationen och jag har lite blandade känslor. Tänkte stanna längre i Hamburg men någon gång måste jag ju hem. Messar Lasse att jag är på väg. Jag har fönsterplats, det är bra.

Av tjejgrejer - Torsdag 11 jan 15:43

Satt på tåget till Hamburg. Vi börade närma oss den stora staden. Vi skulle komma dit halv 1 på natten. Jag oroade mig för att gå på stan då. Oron ökade. Så jobbigt. Stålsatte mig när jag gick av. Inte så mycket folk på stationen nu. Gick mot en utgång och i riktning mot Generator hostel. Det småregnade. Virrade runt och kunde tyvärr inte hitta vandrarhemmet. Nu började det regna mera och jag blev rätt blöt. Men det var ganska varmt ändå så jag frös inte. Mössan hade jag glömt på ett cafe i Köln. Jag började fråga på andra hotell men alla var fullbokade. Jag gick långt och blev trött. Då och då mötte jag någon person men kände mig inte hotad. Sulan på ena stöveln lossnade och jag slängde arg iväg den. Haltandes och blöt om foten lunkade jag vidare. I ett fint kvarter dristade jag mig att gå in på ett lyxigt hotel. De sade snällt att de inte hade några rum och hänvisade till ett grannhotell. På detta fina, utsmyckade hotel där jag haltade in vill jag bo någon gång. Schysst att de var snälla också. Sen kom jag till Radisson men de påstod att de hade det fullt. Sen började jag bli trött och ledsen och jobbigt med blöt fot. Lite kall också. Irrade runt med ångest i ett bostadskvarter. Såg en hotallskylt på en sidogata. Lunkade dit. Nu var klockan runt halv 3. De var uppe i baren och receptionen. Han sade att ett rum kostade 170 euro. Så dyrt, men jag var så trött och blöt så jag bara sade ja. Var lite orolig för att jag inte skulle ha ordentligt med pengar på kortet men det hade jag. Betalade direkt. Fick nycklarna till rummet och åkte hiss till fjärde våningen. Hade fått en lägenhet med ett jättestort rum med dubbelsäng. Sitthörna med bubbelvatten. Ett skrivbord. Balkong. Huset var gammalt och fönstrena stora. Ett kök och ett stort badrum med vackert kakel. Nu var klockan 3 på morgonen. Jag drog för gardinerna och somnade direkt i den sköna sängen. Innan vred jag på värmen på ett stort element i hallen och lade mina vantar, sockor och skor på tork. Jag visst inte riktigt hur man satte larmet på min nya mobil så jag drack lite vatten innan jag lade mig så jag skulle vakna upp innan utcheckning.

Av tjejgrejer - Onsdag 10 jan 14:52

Idag håller vi på med allt möjligt. Vi har det travlt som en dansk skulle säga. Rensar garderoberna. Dammar. Adminärenden. Mitt uppe i allt så åkte vi och fikade och tog igen oss lite. Har just diskat och L lagar kotletter.

Av tjejgrejer - Måndag 8 jan 07:04

De hade stora julpynt i ankomshallen i Kölns station.

Ni ser, det var mycket folk i rörelse på tågstationen. Jag lyckades köpa en biljett till Hamburg. Man kan använda biljettautomaterna när man köper biljett inom landet. Biljetten kostar ca 80 euro. Travade runt resten av stationen som låg under mark. Det var långa gångar. Det var 1,5 timme innan tåget skulle gå. Det var svårt att hitta en sittplats. Jag var inne i en del affärer och kollade. Köpte fin choklad i lösvikt i en godisaffär. Åt av den sedan. Chokladen var lite jobbig. Mycket spritsmak vilket för en annan person kanske skulle vara bra men jag gillar det inte. Imponerades av de megastora bakverken. Köpte en för 2,90 euro som jag skulle ha på tåget. Det är kakan till vänster.

Trodde den skulle smaka ost men den var söt och god sedan.

Ni ser, allt var stort!

Det blev lite tradigt att gå runt i gångarna. Hittade en sittplats men kunde inte se tågavgångarna från den. Tåget var försenat såklart. Tänkte en del på att jag skulle komma fram mitt i natten i Hamburg. Min plan var att gå direkt till Generator hostelet som ligger i närheten av tågstationen. De brukar ha öppet dygnet runt. Stod länge vid en skärm och glodde. Gick på toa och betalade med ett euromynt. Det är jättebra att ha dessa mynt. Det är inte alltid betalkortet funkar på toaställena. Tyskarna själva verkar betala med mynt. Tillslut dök mitt tåg upp på skärmen och jag kunde efter ett tag gå på och leta upp min plats. Här är en bild från perrongen. De är stolta över att den där gamla parfymen kommer från Köln. Ni vet, den som mormor använde 4711 Vatten från Köln. Här en stor neonskylt som upplyste om detta.

Jag åkte ett ICE tåg igen. Snabbtåg. Det var många som skulle med fast det var ett sent tåg. Det kändes tryggt. Äntligen var jag på väg. Tåget tuffade på till div stationer. Efter ett långt tag på en station så är det ett utrop på tyska som jag inte riktigt förstår. De flesta i vagnen sticker snabbt till ett annat tåg. Jag får lite panik och följer efter för jag hör "Hamburg" i utropet. På nya tåget frågar jag en tjej och jag är på rätt tåg. Resan fortsätter.

Av tjejgrejer - Söndag 7 jan 14:04

Vaknade kl 7. Hyfsat utvilad. Mörkt ute, tog en promenad när det ljusnat ute. Sen en dusch och massage av Ls stumma vader. Vi såg lite på tv. Sen gick L ner och tog bort snön på bilen. Vi åkte till Lindö hamn. -3 nu och ingen blåst. Sen fikade vi på Eko, semlor. Efter det så provade vi sängar hos Mio. De hade många sköna sängar. Sen hem genom helgtrafiken.

Av tjejgrejer - Söndag 7 jan 08:31

I Kölns gamla kvarter kom jag fram till en gullig julmarknad. Jag gick inte in på marknaden men fotade runt omkring.

Vandrade runt länge i folkhavet i de gamla gränderna. Det var trevligt. Sen rörde jag jag mot tågstationen så låg i närheten.

Nu började det skymma och om jag hittade en biljett skulle jag nog komma fram mitt i natten i Hamburg men jag orkade inte bry mig nu. Vandrade mot den stora stationen.