Alla inlägg den 13 januari 2024

Av tjejgrejer - Lördag 13 jan 16:46

Satt på tåget och såg landskapet flyga förbi i norra Tyskland. En yngre, lång man frågade om det gick att sitta på sätet brevid mig. Ja, sade jag. Han började prata med mig och var trevlig. Han kom från Holland sade han. Jag hörde hur dålig min engelska var men det var roligt att prata ändå. Han hade jobb som lärare på ett universitet i Danmark. Vi snackade lite på danska också. Vi pratade om Sverige, Danmark och Holland. Sen kom passkontrollanterna vid Danska gränsen. Då blev det ett naturlig slut på konversationen. 


Poliserna som skulle kolla passen struntade i oss utan kollade noga de mörkhyade personerna i vagnen. Det gick rätt snabbt ändå och snart var vi i Kolding. Min granne gick av. Jag började kolla resor till Sverige från Köpenhamn. Allt var slutsålt. Jag messade L och skrev att han skulle fråga min dotter om jag kunde sova hos dem. Hon bor i Helsingborg. Efter ett tag så fick jag svar att det gick bra. Jag kunde ta öresundståget till Helsingborg. Det skulle vara trevligare än att sova i Köpenhamn själv igen. 


Tåget tuffade på. Det började skymma. Odense. Själland. Tillslut rullade det in på Köbenhavns station. Där gick jag åt fel håll och hamnade i ett trapphus utan biljettmaskiner. Jag snurrade runt och frågade tillslut om vägen hos en personal. Sen hittade jag till stora stationen. Snart skulle tåget gå till Helsingör så jag irrade runt snabbt men förvirrat. Hittad en automat och köpte en biljett. Fick springa till tåget. Det gick iväg. Insåg på tåget att jag tagit miste på de snarlika orterna. Jag skulle ju till Helsingborg, inte Helsingör i DK. Nu hade jag min dotter på messen så jag messade och jag skrev att jag skulle ta turabåten till Helsingborg så skulle det lösa sig. De skulle vara snälla och hämta mig på stationen. Det var rätt många hållplatser på linjen. Snekkersten osv. Såg fyrverkerier. Ja så var vi äntligen framme. Jag hittar rätt bra i Helsingör. Eller rättare sagt det är lätt att hitta till båten. Hastade dit. Receptionen var stängd men det gick att köpa biljett i en automat. Båten skulle snart gå och jag lyckades få ut en biljett. 


Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards