Alla inlägg den 8 januari 2024

Av tjejgrejer - Måndag 8 jan 07:04

De hade stora julpynt i ankomshallen i Kölns station. 

 

Ni ser, det var mycket folk i rörelse på tågstationen. Jag lyckades köpa en biljett till Hamburg. Man kan använda biljettautomaterna när man köper biljett inom landet. Biljetten kostar ca 80 euro. Travade runt resten av stationen som låg under mark. Det var långa gångar. Det var 1,5 timme innan tåget skulle gå. Det var svårt att hitta en sittplats. Jag var inne i en del affärer och kollade. Köpte fin choklad i lösvikt i en godisaffär. Åt av den sedan. Chokladen var lite jobbig. Mycket spritsmak vilket för en annan person kanske skulle vara bra men jag gillar det inte. Imponerades av de megastora bakverken. Köpte en för 2,90 euro som jag skulle ha på tåget. Det är kakan till vänster.

Trodde den skulle smaka ost men den var söt och god sedan. 

 

Ni ser, allt var stort! 

Det blev lite tradigt att gå runt i gångarna. Hittade en sittplats men kunde inte se tågavgångarna från den. Tåget var försenat såklart. Tänkte en del på att jag skulle komma fram mitt i natten i Hamburg. Min plan var att gå direkt till Generator hostelet som ligger i närheten av tågstationen. De brukar ha öppet dygnet runt. Stod länge vid en skärm och glodde. Gick på toa och betalade med ett euromynt. Det är jättebra att ha dessa mynt. Det är inte alltid betalkortet funkar på toaställena. Tyskarna själva verkar betala med mynt. Tillslut dök mitt tåg upp på skärmen och jag kunde efter ett tag gå på och leta upp min plats. Här är en bild från perrongen. De är stolta över att den där gamla parfymen kommer från Köln. Ni vet, den som mormor använde 4711 Vatten från Köln. Här en stor neonskylt som upplyste om detta. 

 

Jag åkte ett ICE tåg igen. Snabbtåg. Det var många som skulle med fast det var ett sent tåg. Det kändes tryggt. Äntligen var jag på väg. Tåget tuffade på till div stationer. Efter ett långt tag på en station så är det ett utrop på tyska som jag inte riktigt förstår. De flesta i vagnen sticker snabbt till ett annat tåg. Jag får lite panik och följer efter för jag hör "Hamburg" i utropet. På nya tåget frågar jag en tjej och jag är på rätt tåg. Resan fortsätter.  

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards