Alla inlägg den 1 januari 2024

Av tjejgrejer - Måndag 1 jan 05:21

Efter att ha vilat mig och ätit så gick jag till en biljettmaskin och försökte köpa en biljett till Tyskland. Det gick inte. Gick runt lite planlöst på den stora stationen i Köbenhamn och kollade. Efter ett tag hittade jag ett kontor för specialbiljetter. Där hjälpte mig en schysst personal mig att köpa en biljett till Hamburg. Det är inte billigt. Den gick på ca 1000 kr. Iallafall tåget skulle gå snart och jag fick springa till spåret som jag sett innan var det var. 


Nu var jag på väg. Folk pratade danska omkring mig. När de snackade fort fattade jag inte men rätt mycket gick in i huvudet ändå. Det kom en tjej med en varmvattenbox på ryggen och godis på magen. Det såg roligt ut. Det är ganska gammaldags i DK. Jag köpte en kaffe av henne. Hon blandade snabbt ihop en pulverkaffe med en slang från behållaren på ryggen. Sen kostade det 7 euro! Dyraste pulverkaffet jag druckit någon gång. Jaja, kaffe smakade sisådär men det var bra att få dricka något. Vi stannade vid Ringstedt. Glada människor i vagnen. Ja danskar är nästan alltid glada. Odense på Fyn. Sen sade de att "Koding" kom. Alltså på svenska Kolding. Där har jag en person jag känner, en dansk. Tåget tuffadde vidare. Helt plötsligt bromsar det in hårt. Sen sade de i högtalaren att det berodde på tekniska fel, haha! Vi kom till Syddanmark. Här har jag bott innan så jag kände igen mig en del. Inför Padborg skulle det vara passkontroll och biljettkontroll. Men det kom ingen så tåget tuffade vidare mod Schlesvig. Det är en rätt lång resa. Jag började få lite ont i ryggen. Vi började närma oss Hamburg. Äntligen. Men ville knappt lämna det trevliga tåget med danskarna. 


Tåget rullade in på Hof Bahn Hof i Hamburg. Gillar Hamburg väldigt mycket. Det är fart och fläkt och en vacker stad. På den gigantiska tågstationen var det väldigt mycket folk. 

 

Nästan ingen hade munskydd. Tyska hördes överallt. Jag är inte så bra på det språket men man fattar en del iallafall. Jag visste inte vilket håll jag skulle gå till. Följde en folkström men kom bara till ett område med bilförsäljare och bostadshus. Det började regna. Jag hade varken paraply eller regnrock. Klev på en buss och sade att jag var lost och kall. Han lät mig åka. Tyvärr hamnade jag ännu längre bort från centrum. Vandrade runt i regnet i ett bostadsområde. Föraökte åka tillbaka med en buss men fick inte åka med denna gång. Nu var jag trött och blöt. Ställde mig i en busskur och när en buss med skylten Hof Bahn Hof dök upp och jag beklagade mig för förarren så fick jag åka gratis  igen, hehe! Gick av när jag kom till en busscentral närmare centrum. 


Nu var jag trött och hungrig så jag gick in på ett Mc Cafe och köpte först nuggets och sen en kaffe och god kaka. Bra att få i sig något efte den strapatsen. Sen gick jag planlöst mot det jag trodde var centrum. Jag var på rätt väg. Jag hittade helt plötsligt Generator. Ett rikitgt bra hostel. Klockan var runt halv 4 nu. Blev glad när jag hörde priset. 19 Euro. Det är väldigt billigt för att bo i Hamburg. Fick en sovplats 4 våningar upp i ett kvinnorum. Det känns tryggt. Jag var ensam på det stora rummet när jag kom dit. Rätt skönt faktiskt. Gick på toa och sen lade jag mig i sängen och slumrade till. Var så trött men ganska glad ändå. Efter ett tag ramlade det in två tjejer till på rummet. Vi pratade inte med varandra men det kändes bra ändå. Jag var ju så trött. Sen somnade jag för natten. 

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards