Alla inlägg den 12 januari 2024

Av tjejgrejer - Fredag 12 jan 15:09

Vaknade som tur var ca halv 7. Hoppade upp och kollade klockan på mobilen. Gick till köket och kollade om det fanns något kaffepulver. Nej inget, dåligt! Frukost ingick inte i det dyra priset men jag fick ju sova skönt iallafall. Gick ut i det stora badrummet. Det var lite kallt. Vackert kakelmönster på väggar och golv. Klev in i duschen och tog av ambertvålen. Suck alltid denna illaluktande tvål! Skönt att bli ren och fräsch ändå. Tog tid på mig att torka mig. Gick till elementet och kollade skorna. De var inte helt torra men varma ändå. Sockorna och vantarna hade torkat. Tog lite av vattnet på bordet. Sen tog jag hissen ner till receptionen. Hon där var trevlig och jag kunde checka ut rätt snabbt. 

Så här såg duschen ut.

 

Sen haltade jag iväg och blev ju blöt direkt om foten utan sula. Det var rätt varmt ute så det var inte katastrof. Hade lite platåsula på hela skon så därför haltade jag rätt krafigt. Några tittade lite på mig men ingen skrattade. Kom till en liten station och där tog jag en latte och satt ner. Sen haltadre jag vidare. Kom närmare centrum och jag kände att jag var på rätt väg. Kom till ett H&M. Där kunde jag fynda ett par nya vinterskor. Hon i kassan fick klippa bort etiketterna på stövlarna. Svarta "uggs" skor. Bytte i affären och slängde andra skorna i en papperskorg. Så skönt att vara torr om fötterna och inte halta. Kunde gå snabbare nu.


Kom till kvarter jag kände igen och gick runt lite och kolla i lyxaffärernas fönster. Gick förbi några fina skulpturer. Kom sen till ett torg och rådhuset tror jag. Nu var jag glad, jag skulle hitta härifrån till stora tågstationen. Muntert travade jag vidare. Det var fint väder men sen började det regna och jag gick in i en galleria. Satt där ett tag men det blev tråkigt så jag försökte ta mig vidare. Då började det störtregna och jag blev ståendes under en jalusi men den annan person. Ibland frågade tyska personer mig något. Jag sade att jag bara kunde engelska och de fick fråga någon annan. Folk ska alltid fråga mig om någonting. Ser väl harmlös ut. När det regnade mindre så hastade jag vidare till tågstationen. 


När jag kom dit var det mycket folk som vanligt. 

 

Jag letade reda på kontoret för utlandsbiljetter. Väntade ett tag i kön och köpte sen en biljett till Köpenhamn. Det var två timmar tills tåget skulle gå. Kollade vilken perrong och spår tåget skulle komma på. Ville inte ta fel tåg nu igen. Sen ville jag äta något. All mat kostade ungefär lika mycket. Billigast runt 7 euro. Så jag tog det jag gillar mest. Friterad chyckling i jornötssås. Fick maten snabbt och det var jättegott. Kunde sitta lite ifred för allt larm. Åt långsamt. Sen gick jag runt lite planlöst. Det började bli ganska trist nu. Tog en kaffelatte på ett fik och fick sitta på en konsig, ranglig svängstol. Roligt att höra på vad alla snackade om även om jag inte fattade så mycket av tyskan. Sen gick jag på toa. När jag skulle tvätta händerna sade en allvarlig städtant "sane" till mig. Tror det betydde tvål! Trodde hon att jag skulle skippa tvålen, haha! Sen gick jag runt lite till. Mitt tåg kom upp på skärmen. Tog en milkshake på Burger King. Tyckte jag förklarade att jag ville ha en choklad, fick en vanilj, haha! Den rätt menlösa milkshaken upptog min tid iallafall. Sen gick jag ner på rätt spår.


Stog och väntade och helt plötsligt efter ett tyskt utrop så börjar halva perongen skynda iväg. Jag hör "drei unt fymfig" och sen Copenhagen och jag följer efter dem som sprang iväg. Det visar sig vara rätt beslut. Tåget står inne och jag hittar min plats. Vi rullar ut från den stora tågstationen och jag har lite blandade känslor. Tänkte stanna längre i Hamburg men någon gång måste jag ju hem. Messar Lasse att jag är på väg. Jag har fönsterplats, det är bra. 


Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards