Alla inlägg under januari 2024

Av tjejgrejer - Lördag 6 jan 18:02

När jag åkte genom Tyskland såg jag stora översvämningar. Det var vatten upp till rutorna på bilarna.

Av tjejgrejer - Lördag 6 jan 10:51

Här är det -20 grader. Var ute i solen och det gnistrade i snön och var fint på träden.

Av tjejgrejer - Lördag 6 jan 08:20

Följde skyltar mot tågstationen och Domen. Bestämde mig för att titta på jättekyrkan Domen innan jag åkte hem. Det var många turister i dessa kvarter. Kom efter ett tag fram till Domen och det är så mäktigt. Det stod polisbilar där och vaktade. Vågade inte gå in i kyrkan. Det räkte med en titt utifrån.

Det var väldigt mycket folk vid kyrkan. Sen gick jag vidare och skulle titta på julmarknaden. Började känna mig som en turist och det kändes bättre än att vara på flykt. Började trivas. Följde folkströmmen och kom till de gamla kvarteren. Det var vackert där och mysigt. Smala gränder.

Av tjejgrejer - Fredag 5 jan 03:52

Kom till stationen i Frankfurt. Det var rätt mycket folk där, bra! Köpte biljett till Köln. Det kostade 50 euro. Blev irriterad men så skönt att komma fram dagtid. Det dröjde inte så länge innan tåget gick. På väg igen. Kom fram halv 9. De hade mindre gågator i Köln som var mysiga. Det var ganska kallt och jag gick runt och kollade affärerna. Tänkte att jag skulle köpa en billig mobil och höra av mig till L. Jobbigt att vänta på att allt skulle öppna i kylan. Kollade ett gulligt jullandskap i ett skyltfönster. Hittade en bra stor elektronikaffär. Till min glädje hade de så billiga mobiler där också. Kollade rätt länge innan jag valde mobil. Tog den näst billigaste smarphonen. En ZTE. En personal hämtade mobilen och så fick jag betala ca 65 euro i kassan.

Gick en lång sträcka och hittade ett bra cafe med sköna stolar. Tog en jättegod gurk- och ostmacka och en latte. Öppnade mobillådan. Sen kunde jag inte öppna mobilen för att placera batteriet. Kämpade med det en lång stund. Förbannade min billiga mobil. Sen gick jag bort mig. Hamnade i ett bostadsområde. Frågade en trevlig kvinna om hur jag skulle komma till elektronikaffären igen. Hon sade "Gå 15 min på stora vägen så kommer du dit" Efter ett tag så delade sig vägen och jag blev förvirrad. Men tillslut hittade jag en likadan affär iallafall. Där stolpade jag in med kvittot i högsta hugg. Efter ett tag fick jag hjälp av en trevlig personal som vant öppnade mobilen. Men han blev röd på fingrarna. Sen log han och sade att jag kunde komma tillbaka om jag ville ha simkort isatt. Vad schysst!

Sen irrade jag runt och hittade ett Starbucks med strömkontakt. Hade lite tvångstankar i huvudet men jag tog en lugnande tablett. Det funkade. Åt en konstig kaka och drack latten långsamt medans jag laddade mobilen. Det var enkelt sen att starta den. Glad att ha en mobil som inte min stalker lagt en spårare i. Sen kunde han inte störa funktionen på den heller. Han brukar göra så att touchen inte funkar. Att sidorna bläddrar av sig själv och mycket annat jobbigt. Jag lade in Facebook.

Dagen i Köln blev väldigt lång. Det var trevligt men jag gick väldigt långa sträckor också och var lost. Jobbigt. Mitt på dagen i Köln var det varmare än hemma. Men det var lite kyligt och jag var trött så jag köpte en bryggkaffe och loggade in på surfen på ett lokalt café. Började söka efter hostel. Visste inte överhuvudtaget var de låg. Började bli mentalt trött och lite ledsen. Messade L och vi snackade en stund. Sen beslutade jag mig för att ta mig hem. Dyrt och ganska jobbigt att vara på flykt. Men otroligt jobbigt hemma att stå ut med allt som stalkern hittar på. Cafépersonalen visade hur jag skulle komma till centralen. Bara detta att en kaffe kostar 4 euro. Sen blir man hungrig och trött förr eller senare och behöver något att äta. Det är inte alltid man är nära Aldi eller något snabbköp så man köper vad som finns och det blir dyrt rätt ofta. Svenska kronan är så dåligt värd. Men blir deppad av den dåliga kursen. Det enda bra med det hela var att jag upptäckte att en latte kostar lika mycket som bryggkaffe - americano. Hemma är det ju dyrare att ta en latte. Jag började sicksacka mig neråt tågstationen. Hittade bra skyltar. Det gör man inte alltid. Fortsättning följer.

Av tjejgrejer - Torsdag 4 jan 09:32

Var i Munchen och väntade på mitt tåg till Köln. Det blev försenat och jag hittade ett Starbucks café. Det var jobbigt att vänta så jag tog en latte och en kaka där. Just kakan var otroligt god. En slags morotstårta. Latten var bra också. Sen stod jag och väntade länge innan tåget äntligen rullade in. Det var inte så många passagerare. Vi åkte iväg runt 20.00 Det var långt till Köln. Insåg att jag skulle komma fram mitt i natten. En ung kille drog nog någon lina på toan för när han kom tillbaka så satt han och skrattade hela tiden. Tänkte att jag skulle gå av innan Köln och hitta någonstans att sova. När vi närmade oss Frankfurt så bestämde jag mig för att gå av.

Klockan var nu midnatt. Det var rätt mycket folk på stationen. Har aldrig varit i Frankfurt men efter ett tag hittade jag ett hotell. Han hade bara familjerum kvar men tipsade om ett annat hotell. De hade fullt. Sen råkade jag hamna i sexkvarteren. Där var det fullt men löst folk och jag försökte vara lugn och gick därifrån. Så svårt att hitta ett hotell. Tillslut var jag despo och hittade ett finare hotell. De hade ett rum för 140 euro. Jag accepterade bara för att inte gå på osäkra gator mitt i natten. Jag fick ett stort rum. Det var vackert i vinröda färger. Sängen var skön. Kände mig fortfarande lite orolig. Efter ett tag somnade jag iallafall. Vakande rätt tidigt och tog ett bad i det stora badkaret. Sen drack jag av pulverkaffet. Checkade ut och då visade det sig att rummet eg kostade 170 euro. Det blev diskussion vid kassan. Men rummet var så stort och fint så jag förstod att det kostade mycket. Betalade och gick till tågstationen.

Av tjejgrejer - Onsdag 3 jan 20:23

På morgonen kl 8 så tog jag en kaffe i baren på vandrarhemmet. Det var bryggkaffe med lite mjölk i. Blev förvånad när det gick på 4 euro. Dyrt! Drack den långsamt och vaknade till. Sen chekade jag ut. Fick tips om var jag kunde köpa nya kläder. Nu tänkte jag skaka av mig min stalker. Hittade New Yorker. Det var en mindre affär än hemma men hittade flera bra kläder och en stor väska. Det gick på 475 svenska kronor. Sen gick jag till Zara och hittade en rätt bra jacka. Den var på rea men rätt dyr ändå. Tog en del av min reskassa. Lite krångligt men jag lyckades byta kläder och sen var jag fri från stalkern. Han tar ju in sig i min lägenhet hemma och lägger spårare i mina kläder. Sen gick jag till tågstationen. Där lyckades jag efter mycket besvär köpa en biljett till Köln. Det var kaos på stationen och jag fick fråga en kvinna om vart tåget skulle gå. Hon visste inte mycket. Sen frågade jag en sur person i infodisken. Han gav mig ett bra papper med info om tåget. Jag lyckades ta mig till rätt station. Snabbtågen i Tyskland heter Ice. Jag gick på ett sådant tåg och hoppades att det var rätt tåg. Efter en halvtimme så fattade jag att jag tagit fel tåg. Det var på väg åt rätt håll, till Munchen men skulle inte vidare till Köln. Suck.

Bild från tågstationen i Hamburg.

Tåget tuffade på och vi stannade i Hannover och en del stationer jag inte kände till. Nya städer för mig. På em var jag äntligen framme i Munchen. Gick inte runt så mycket i denna stad. Hängde mest på stationen för att försöka komma med ett tåg samma dag till Köln. För att biljetten skulle gälla. Tillslut dök det upp ett tåg som skulle till Köln. Sen var det försenat också. Fortsättning följer........