Alla inlägg den 7 juni 2023

Av tjejgrejer - 7 juni 2023 04:56

En fågel gav upp en truddelutt och sen kom ljuset imorse. Nu rullar vardagen igån igen, vad skönt. L ligger och snarkar. Drack té imorse. Magen blir trött på allt kaffe. Earl Grey är min melodi. Verkar bli en solig dag idag också. 

Av tjejgrejer - 7 juni 2023 04:30

Gillar inte mitt förnamn så mycket. Det är menlöst och för kort men det kunde varit värre. I fotoboken från när jag föddes så har mina föräldrar skrivit förslag på namn. Hör här!! Aslög, Torunn, Ellen, jag det sista var väl gulligt men de andra?! Att ha ett ovanligt namn är jobbigt. Många har sagt att det är ett fint namn och det är ju trevligt. Sen tror alla att jag är från Norge men där heter de ju Unni och jag heter Unn. Det är bara 50 som heter som jag i Sverige. Det är ett fornnordiskt namn. Det blir en del underliga, komiska situationer kopplat till mitt namn. Det var ganska jobbigt när det ringde några rasister och började tjata om att jag skulle åka hem till mitt hemland. Man kunde ju inte heta Unn Aldén och vara svensk. Förresten! sade de, du pratar faktiskt bra svenska! 


På brev är namnet ofta felstavat. Ofta Gun och Ann men Önn har förekommit också. På mitt körkort står det mina mellannamn först. Det är ju fel men inte trodde de på namnreg myndigheten att någon kunde heta Unn i förnamn! En man fattade inte vad jag hette. Gun? Ann? Annelie? Nää, UNN, sade jag. Hund? sade han. Voff! sade jag då! Alla skrattade. I telefon skulle jag säga mitt namn. Unn Aldén sade jag. -Och i efternamn då? svarade hon. Det blev helkonstigt på en jobbintervju jag var på i min ungdom. Kom in i rummet och fem personer bara stirrar på mig i flera minuter. Jag blev lite nervös, såg jag dålig ut i håret?. Tillslut sade en man att de trodde att jag var en man utifrån namnet. Men nu såg de ju att jag var en kvinna!! Inte helt roligt. Har sökt på mitt namn på nätet och det finns ingen i hela världen som heter som jag. Man kan aldrig vara anonym. Tänk att heta t ex Helén Johansson. Mycket bättre. Man kan ju byta namn men det kostar en del att byta körkort och alla andra kort. Sen när någon ropar mitt nya namn så kommer jag inte att vända mig om. Alla vet att jag är jag häromkring så det är just ingen idé. Sen vet jag inte riktigt vad jag skulle kalla mig. Kändisar byter namn ibland och ja vanliga människor också. En gammal kompis familj tog bor von från sitt efternamn och i min släkt har en del tagit tillbaka sitt gamla efternamn om det låtit bättre. 

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards