Alla inlägg under juni 2021

Av tjejgrejer - 23 juni 2021 04:11

Löfstad slott är ett stort, gult och maffigt slott utanför Norrköping. Det hålls levande av Östgöta museum och det är alltid trevligt att besöka slottet. Nu har visningarna börjat igen. Annars är cafet, värdshuset och slottsboden alltid öppet. Slottet är ganska enkelt i sitt utförande men tar man sig tid ser man de fina gamla detaljerna. 

     

Just nu renoveras huvudbyggnaden. Slottet har alltid bebots av personer ur adeln. 1926 donerades själva slottet till Riddarhuset och inventariena till Östgöta museum. Det är från 1600-talet. Här en bild på ena flygen. 

   

I anslutning till handelsträdgården ligger det populära cafét. Här säljer de fina blommor och gott kaffebröd. Det går att sitta utomhus och det är rätt långt mellan borden så det är Coronasäkert. 

 

Värdshuset har fin mat och serverar midsommarbuffé. Öppet 11 - 17. Stängt midsommardagen. 


I Slottsboden är personalen klädda i tidstypiska kläder och med flätor. Det finns mycket att välja på här. Väldigt fina saker. 

 

 

Det finns gamla tjusiga droskor i vagnshallen och statyer. 

       

Man tar sig hit enklast med bil. Ta motorvägen från Norrköping till Linköping. Sväng av mot Kimstad och följ skyltarna. Det går att ta buss hit från Norrköping också. 



Av tjejgrejer - 22 juni 2021 17:10

Min man och jag bilade på landet runt Linköping. Plötsligt säger han "Vi åker till Cloetta i Ljungsbro!" "Nej, jag har inte lust!" sade jag. "Vi åker dit iallafall!" "Hmm, okej!!" Vem åker till en godisfabrik frivilligt? Jo barn! Jag har dessutom bestämt att sluta med godis. Mannen lyckades hitta till den lilla byn. Det var rätt gulligt där. Vi skippade rundturen i fabriken och gick direkt till affären.   

När jag kom in i den stora affären så blev jag glad igen och vips var tankarna på att inte äta godis borta. Det var så bra priser på allt godis. En del var 2:a sortering och det var ännu billigare. Vi gick nuts i shoppen och korgen blev tyngre och tyngre. 

 

Det var också roligt att se hur glada alla andra var. Tillslut var vi färdiga och allt kostade bara 320 kr. Vi fick också en bonuspåse sura bilar på köpet. 

 

Ni ser hur mycket vi handlade! 

Av tjejgrejer - 21 juni 2021 05:48

1. Jag gillar vita örnar. Har nog lite tur. Har aldrig råkat ut för arga måsar och de har inte snott mitt fikabröd någon gång. Jag tycker de är vackra och svävar så fint i luften. Visst låter de skrämigt och skitar ner bilen men de flyger ju iväg och andra fåglar skitar ner bilen också. Fiskmåsen är en stilig fågel och är vanlig här i stan. Är nog ensam i bekantsapkretsen om att gilla dessa. 


2. Gillar inte avokado alls. Ok, den är så nyttig. Men denna grönsak, frukt eller whatever, smakar väldigt fett och oljigt. Den finns med i väldigt många recept på nyttig mat. Orkar inte med den alls. 


3. Kan läsa karta lätt. Vad jag har förstått är det inte så vanligt att en kvinna är bra på detta. Men jag har alltid haft lätt för det. Har bra lokalsinne också. Hjälper ofta släktingar och vänner som inte har det. Tror det här är medfött. Har aldrig övat på det eller så. 


4. Gillar inte hästar nåt vidare. Det är väldigt vackra djur. På avstånd. Nära är de ganska skrämmande. Har försökt att börja rida. Det passade inte mig. Den kan bita och sparka en. Alla hästar är inte gulliga. På käcka frågor om jag är en hästtjej svarar jag att hästen ska vara på en macka. 


5. Gillar inte alkohol. Det låter bra men i verkliga livet har det skapat mycket debatt i mitt privatliv, särskit när jag var yngre. Folk och "vänner" blir helt enkelt provocerade av att jag knappt inte dricker. Visst har jag ibland drinktips på bloggen men kom ihåg att nästan alla drinkar går att göra alkofria. Folk har en övertro till alkohol och kan inte slappna av och bli trevliga och sociala om de inte har druckit. Det är skönt att inte vara beroende av alkohol. Man sparar mycket pengar också. 


6. Jag viftar på händerna när jag pratar. Bodde i Danmark en tid. Där är det viktigt med ett levande kroppspråk. När jag flyttade hem igen tog jag med mig de yviga gesterna. Svenskar har ett mera låst kroppspråk helt enkelt. Många driver med mig men jag tänker inte sluta. 


7. Gillar inte Pelargoner. Denna söta blomma. Som är billig och lätt att sköta. Jag som inte har gröna fingrar borde älska den. Enda felet med den är att den luktar illa. Har fått en i present och jag kan stå flera meter från den och känner den jobbiga lukten ändå. Hopplös blomma. 


8. Dricker inte så mycket vatten om dagen. Det är så upphåsat det där. Att man ska bälga i sig vatten jämt. Läste nyligen att man ska dricka minst en liter rent vatten om dagen. Jag dricker bara en halv liter. Mår inte dåligt för det. Det är ju mycket vatten i kaffe och sallad så jag får nog i mig tillräckligt. Du ser aldrig mig med en vattenflaska i handen. 

Av tjejgrejer - 20 juni 2021 14:21

Vi åker turer med bilen varje dag för AC:n är nyfixad och det är svalt i där. Min man tjatar varje dag om öl. Jag gillar mera drinkar och grappo. En drink jag konstigt nog inte testat än är strawberry daiguiri. Den ser så god ut. 

 

Bild från folk o folk. 


Det är ett jobb varje dag att hålla lägenheten sval. Vi har korsdrag och när det är varmast har min man kallt vatten på en liten handuk och kyler sig med. Jag vill inte klaga på värmen. Tycker det är värre när det är kallt och det är det ju så många månader om året här. 


Har hälsat på släktingar som bor på landet. Det är alltid trevligt att pausa livet ute i spenaten. 


Min man ville åka och bada någonstans. Det finns rätt många välskötta badplatser här i kommunen. Men jag kände inte för att svettas bland många andra vid en sjö och dessutom misa upp min kropp i baddräkt. Som tur var släppte min man idén. 


Känner mig rätt lugn och tillfreds med livet nu. Trivs i nya lägenheten. Guld värt att kunna sova på natten. Jag är en riktig sommarmänniska. Det är så skönt att det är ljust , soligt och varmt. Folk har gått in i semestermood och är glada och trevliga. Man slipper tvätta så mycket för man har ju inte på sig mycket kläder. Duschar i halvallt vatten så man känner sig fräsch igen. 

Av tjejgrejer - 20 juni 2021 14:09

Det hände en konstig grej igår. I min lägenhet finns stora vädringsfönster som släpper in mycket sol. Jag bestämde mig för att göra solskydd i papper och tejpa upp. Mätte ena fönstret noga och började sätta ihop A4-papper. Satte upp det på andra fönstret som är lika stort och det passade perfekt. Det såg till och med snyggt ut. Min man blev impad av denna enkla sak och började göra solskydd till första fönstret. Det var nu som det blev konstigt. Jag hade mätt fönstret till 119 cm och min man fick det till 85 cm. Jag sade flera gånge till honom att hans solskydd skulle bli för litet. Döm om min förvåning när vi tejpade upp solskyddet. Jo det passade också!! Min man skrattade och sade att man alltid ska mäta två gånger innan man gör något. Jag förstår fortfarande inte vad som hände! 

Av tjejgrejer - 18 juni 2021 15:22

När jag flyttade hade jag diverse olika flyttkartonger hemma. De räkte inte så jag köpte 20 st hos Biltema. De visade sig vara jättebra. De är rymliga och håller bra. De extrastarka lådorna håller för mycket vikt, t ex porslin och skyddar innehållet väldigt bra. De var tunga att bära så ta med en kompis om du ska köpa dem. Sen är det bra att ha en kombibil för de går knappt in i en vanlig bil. Det kostar 249 kr för 10 st extrastarka katronger. 


Sen är de vanliga lådorna lika stora fast lite tunnare. De var också jättebra. Duger bra till mycket olika saker. Kostar 179 kr. Svårt att få tag på bra flyttkartonger billigare än så här. 

 

Av tjejgrejer - 18 juni 2021 15:14

Stor sol på himlen och jättevarmt här. Man blir lite matt. Sprang in på Ica Strömmen och hittade Lida jordgubbar till priset av 36 kr! Haffade dem direkt såklart. Grädde till och sen köpte jag Coca cola och grappoläsk. Hemma rensade jag jordgubbarna och vispade grädden. Det var så gott! Blev som bomull i magen. Min man och jag bestämde att vi ska leva på jordgubbar de här dagarna när det är värmebölja. Det tar emot att stå vid spisen och laga mat. I min lägenhet finns stora vädringsfönter. De släpper in mycket sol. Det blev för varmt i lägenheten så jag satte för fönstret. Mycket bättre nu. Ändå väldigt härligt att ha varma fötter hela dygnet. 

Av tjejgrejer - 16 juni 2021 19:20

Ok, det är ju alltid bra att laga mat från grunden. Men ibland är det bra att kunna laga mat lite snabbt. Här är två varor som är väldigt goda att ha till sin middag. Sataysåsen hittade jag hos Ica. Den är en jordnötssås med lite smak av chili. Den är väldigt god och lagom stark. Den finns på Thailandsavdelningen. Min man väljer alltid detta pizzakit från Ica. Det ingår tomatsås i det. Det smakar gott om denna grund till pizzan. Billigt kit också. 

 

Presentation

Fråga mig

214 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annat

Annat

Flag Counter


Ovido - Quiz & Flashcards